Att göra sig attraktiv för tech-branschen

medarbetare

Medarbetarbilder från Svenska Spels instagramkonto @viarsvenskaspel. Hur ser det ut framöver – kommer Svenska Spel och den övriga spelbranschen att lyckas attrahera de nya talangerna? Maria Furenmo, Svenska Spels HR-direktör, är förhoppningsfull.


Det är juni 2017 och viktigare än någonsin att attrahera rätt kompetens och attityd. Spelbranschen är mitt i en häftig förändring där ingen av oss arbetsgivare vet exakt vad som kommer att hända. Spännande tycker många, lite osäkert tycker några. Men några saker vet vi.

Vi vet att kartan håller på att ritas om och att Svenska Spel kommer att bli konkurrensutsatt på ett helt annat sätt än tidigare. Den nya spelmarknaden kommer att öppna fler dörrar till nya spännande jobb, framför allt inom tech-branschen. Där är vi ett av flera bolag som har siktet inställt på att vara den mest attraktiva arbetsgivaren.

Vi vet att konkurrensen om medarbetarna generellt är större idag än den var för 10-15 år sedan. Målgrupper ur de yngre generationerna är ännu mer attraktiva på arbetsmarknaden än tidigare generationer varit – idag finns det fler arbetsgivare än potentiella medarbetare.

Vi vet också att yngre generationer som träder in på arbetsmarknaden ställer andra krav på sin arbetsgivare idag. Det ska vara goda möjligheter till professionell utveckling, företaget ska präglas av en ”nu kör vi”-attityd och innovationsanda, det ska ges förutsättningar att ta hand om sin hälsa och sist men inte minst stor valfrihet och självledarskap.

Framtida medarbetare har ytterligare en sak på sin önskelista: man vill arbeta för en arbetsgivare med ett meningsfullt syfte och som tar stort ansvar ur ett hållbarhetsperspektiv. Studier visar att dessa frågor till och med ligger högre upp på listan än hög lön och bonussystem. Det här tror vi ger Svenska Spel en fördel. Vårt spelansvar i kombination med upplevelse och spänning inom spelutveckling blir vår unika differentiering i kampen om medarbetare inom spelbranschen.

I kampen om medarbetarna blir varumärkeslöftet viktigt, att man särskiljer sig från sina konkurrenter på ett sätt som känns lockande. Man måste tydligt visa att man är ärlig och kan hålla varumärkeslöftet.

Man kan förstås spekulera i hur en framtida arbetsmarknad inom spelbranschen kommer att se ut i tider av förändring där medarbetarna sitter på trumfkortet. Men vi vet att vi ligger bra till.

MARIA FURENMO
HR-direktör, Svenska Spel

Är spelbranschen en framtida jobbmotor? Svenska Spel arrangerar ett seminarium på detta tema i Almedalen måndag den 3 juli kl 13:00.
Plats: Innegården på Joda Bar i Visby hamn

I panelen bland andra:

Per Strömbäck, talesperson för dataspelsbranschen
Pia Rosin, VP Corporate Communications på Betsson
Magnus Berglund, krönikör på The Gambler Magazine
Hanna Pettersson, medgrundare Technigo och Tjejer kodar
Jakob Berglund Rogert, studierektor, Institutionen för speldesign, Uppsala Universitet

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *