Svenska Spel Q2 2017: Starkt kvartal, nöjda kunder och fler självavstängningar

Starkt andra kvartal för Svenska Spel, säger Lennart Käll

VD Lennart Käll konstaterar att Svenska Spel levererar ett starkt andra kvartal. Vi står starka och förberedda inför en kommande licensmarknad, där vi förväntar oss att våra folkvalda politiker ställer krav på konsumentskyddet.

Svenska Spel gör ett starkt andra kvartal. Nettospelintäkterna ökar till 2 167 MSEK, vilket är 2,6 procent högre än samma kvartal 2016. Samtidigt ligger vårt nöjd-kund-index, NKI, kvar på en fortsatt hög nivå – hela 69% av kunderna är nöjda med Svenska Spel.

Eftersom ansvar går före vinst hos Svenska Spel, så är det glädjande att se hur många spelare som använder sig av våra avstängningsmöjligheter för att begränsa sitt spelande eller hålla det på en sund nivå. Den sista juni var nästan 16 400 kunder frivilligt avstängda tre månader eller länge, vilket är 1 300 fler än efter första kvartalet.

När vi lämnar in vårt remissvar på spellicensutredningen i början av augusti så är konsumentskyddet en av de centrala delarna. Vi är positiva till utredningen i sin helhet då den banar väg för en spelmarknad på lika villkor, men saknar krav på spelansvarsåtgärder kopplade till varje spels risknivå. Där har vi en del synpunkter. Men oavsett hur omregleringen slutligen kommer att se ut, så kommer Svenska Spel att fortsätta ta spelansvar och driva på utvecklingen kring konsumentskyddet.

Under kvartalet kan noteras att onlinespelandet fortsätter att växa – försäljningen i mobilen har ökat med 50% jämfört med föregående år – och att vi har gjort en rejäl utökning av vårt utbud när det gäller liveodds. Till och med juni 2017 har 26 000 matcher erbjudits för livespel jämfört med 7 000 matcher samma period föregående år. Utvecklingen fortsätter samtidigt på svenskaspel.se, som är en av Sveriges största e-handelsplatser. Tidigare i år lanserades Swish på sajten och redan nu sker en fjärdedel av insättningarna online via den tjänsten. I slutet av sommaren planerar vi att införa Bank-ID för att ytterligare öka säkerheten och smidigheten.

Svenska Spel måste anpassa sig till kundernas önskemål för att förbli ett attraktivt och omtyckt spelbolag för svenska folket. Av detta skäl har vi nu tillsammans med vår styrelse beslutat att förbereda våra plattformar för spel på nätkasino, e-sport och fantasy sports så att vi snabbt kan vara på banan vid ett eventuellt tillstånd från ägaren.

För Svenska Spel handlar det hela tiden om att både stärka vår befintliga position och bygga nytt för framtiden. Jag vill hävda att vi har både den handlingskraft och styrka som behövs för att värna positionen som svenska folkets spelbolag. Vi kommer väl förberedda till en ny spelmarknad på lika villkor.

LENNART KÄLL
vd, Svenska Spel

1 svara
  1. Björn knutsson says:

    Hej VDn!
    Låter ju bra att Svs går bra men tyvärr inte på alla områden, ett bland de äldsta spelen som fortfarande finns kvar är stryktips.
    Jag är en trogen fotbollsfantast och spelat stryktips sen det var 12 matcher på stryktipset.
    Såg fram emot att med ett förenklat ett ”nya” bolagsspel ni lanserade i mars skulle förenkla det för mig att kunna spela med mina spelkompisar.
    Så bäste VD sätt fart på utvecklingsavdelningen för bolagsspel, krångla inte till det som det nu verkar har hänt, för mycket som skulle var klart fungerar inte, hade jag som bolagshållare drivit ett spelbolag hade jag sett till att det hade varit prio 1 att ha ett bolag alla gillar.

    Vill som bolagshållare lägga mer tid på det vi gillar nämligen fotbollen och inte jaga bolagsmedlemmar på ett utanför liggande beta betonat bolagsforum som vem som helst kan skriva på.
    Har försökt få gehör via kundtjänst med både mail och att ringa, men inte fått återkoppling.
    Trogen kund

    Svara

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *