Vår bransch måste tåla att granskas

spelbranschen

Spelbolagen måste kunna erbjuda svenska folket de spel som dagens kunder förväntar sig, men konsumentskyddet ska komma i första hand. Det som framkom i måndagens Kalla fakta slår mot hela spelbranschens anseende.


I dag presenterar vi Svenska Spels delårsrapport för januari-september. Vår position är fortsatt stark och vi visar att vi kan kombinera tillväxt med ett starkt spelansvar. Nettospelintäkterna ökade tredje kvartal, försäljning via mobilen växer ca 50% och allt fler kunder väljer att frivilligt stänga av sig från spel när de märker att spelandet blivit problematiskt.

Rapporten presenteras dock i skuggan av Kalla Faktas granskning av delar av spelbranschen. I måndagens program visas hur en fiktiv kund ringer upp ett antal spelbolags kundtjänster. Trots att ”kunden” uppvisar tydliga tecken på spelproblem, är det endast ett av fem bolag som i samtalet med kunden försöker motverka ytterligare spelande. Kundtjänsternas sätt att agera väcker många frågor och programmet har fått stor medial uppmärksamhet.

Jag tänker inte recensera konkurrenter, vi kan bara konstatera att det som framkom i Kalla fakta bidrar till att ytterligare försämra spelbranschens redan dåliga anseende hos allmänheten. Det är ett problem som berör oss alla.

Som spelbolag och bransch ska vi tåla den här typen av granskningar. Svenska Spel har varit satt under lupp ett stort antal gånger och det har lett till att vi kunnat bottna i olika problematiska frågor. Inte sällan blir journalistiska granskningar ögonöppnare som resulterar i att brister i verksamheten åtgärdas. Ingen organisation är ofelbar, inte heller Svenska Spel.

Jag vet att det har blivit något av ett standardsvar att storföretag säger att de ska ”se över sina rutiner” vid olika avslöjanden, men ofta är det just detta som krävs. Det har brustit i något led, information har inte nått fram. Ibland krävs mer djupgående åtgärder. Utan en ständig strävan efter förbättring, så kommer inte spelbranschen att kunna förbättra sitt anseende. Jag är övertygad om att detta är något som medlemmarna i såväl Spelbranschens riksorganisation SPER som Branschorganisationen för Onlinespel BOS kan skriva under på.

Kalla Faktas granskning uppehåller sig helt kring nätkasino, en spelform som även Svenska Spel ansökt om att få anordna. Svenska Spel tror inte på förbud. Spelbolagen måste kunna erbjuda svenska folket de spel som dagens kunder förväntar sig och jag är helt övertygad om att det som spelbolag går att erbjuda nätkasino, även med högt ställda mål för spelansvaret. Som ett första steg säger vi nej till VIP-program och free-spins.

I efterdebatten till Kalla Fakta har flera personer lyft fram Svenska Spels Vegas som ett annat spel med förhöjd risk för spelberoende. Det är korrekt – Vegas är ett så kallat ”rött spel”. Och just av detta skäl, så marknadsför vi inte Vegas mot kund och kräver att alla spelare sätter obligatoriska gränser i såväl belopp som tid för att kunna spela.

I vårt remissvar till spelutredningen, så är riskklassificering av spel en av de saker vi trycker hårdast på. Licens för högriskspel bör villkoras med striktare spelansvarsåtgärder och marknadsföringsrestriktioner. Konsumentskyddet måste gå i första hand.

När jag ändå är inne på ämnet spelreklam: I veckan fastslog Högsta Förvaltningsdomstolen att svenska mediabolag inte kan sända eller visa spelreklam från spelbolag utan tillstånd att verka i Sverige. Jag har tidigare påtalat behovet av att främjandeförbudet respekteras fram tills dess att vi har en licensmarknad på plats. Min uppfattning i denna fråga står fast. Det är en självklarhet att gällande svensk lag ska följas fram till dess att ny spellagstiftning är på plats. Jag kommer med intresse att följa vilka effekterna blir av utslaget i Högsta Förvaltningsdomstolen.

LENNART KÄLL
vd Svenska Spel

 

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *